torsdag 21 mars 2013

Cityträning

Vi bor ju mer eller mindre rätt lantligt. Inga grannar, ingen trafik än vår egen, bara skogen och gärden omkring oss.
Försöker regelbundet gå ner till samhället, gå på trottoarer, bland bilar, bussar, människor och hundar etc för att vänja honom.

Igår fick jag en idé att träna lite mer på allvar. Vi skulle ändå in till city i ett ärende så jag tänkte att Eddie kan få hänga med. Sagt och gjort vi åkte ner i ett parkeringshus där man är tvungen att åka hiss. Det har han förvisso gjort förr så det var inte så konstigt sa han. Vad som var konstigare var alla dessa människor på gatorna som bara gick förbi utan att säga "Guuud vilken söööt hund, får jag klappa?", hehe.

Vi satte oss på en bänk mitt i centrum och bara tittade på allt. I början drog han i kopplet så fort någon passerade. "Den då matte, den kan jag väl få hälsa på?" tycktes han tänka.
Jag hade klickern med och godis och så fort han satte sig avslappnat och sluta dra så klickade jag och belönade. Det gick ganska fort innan han förstod att han bara förväntades sitta där. Duktig hund :)

Nästa gång får det ha blivit lite varmare för jag höll på att frysa rumpan av mig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar