söndag 3 mars 2013

Spännande dag

Igår avancerade jag spårläggningen rätt mycket. Eddie har varit lite för ivrig när vi har spårat så jag provade att göra det hela lite svårare så han tvingas sänka tempot. Det vart både längre, mer böjar, olika terräng och längre liggtid.

Jag skippade också godis i spåret, tror det också kan ha bidragit med lite för högt tempo. La en korv i slutet och under spårets sträcka la jag även ett par vantar samt ett par strumpor så han ändå märker att något händer i spåret ändå men godisdoften är inte lika påtaglig längre.

Oj vad duktig han var!! Lugnt och fint, metodiskt och noggrant. Vid första strumpan vart han förvånad, undrade nog vad tusan våra strumpor gjorde i skogen, haha. Men vad nöjd han var efteråt, jag är verkligen supertaggad att fortsätta utveckla spårningen. Börjar tom fundera lite på tävling, jag som inte är en tävlingsmänniska överhuvudtaget!

En annan upptäckt idag är jag mer kluven inför. På morgonen var vi ut i skogen en sväng. Väl hemma i trädgården var han lite uppskruvad så jag kopplade honom och bara ställde mig passiv. Tanken var att han ska lära sig slappna av snabbt när ingenting händer. Så jag stod där med honom i slakt koppel och bara väntade in honom.Ser i ögonvrån en rörelse från vallen där vi även har sommarhagen. Hann tänka rådjur men ser direkt att det inte är det. Jag trodde inte vad jag såg, en varg! Det snöade rätt kraftigt och avståndet var ca 200 meter. Rävar har vi massor, ser en väldigt ofta men den här var stor och hade både ett annat rörelsemönster samt kroppsiluett. Jag sprang in med Eddie för att ropa på mannen för att han skulle se men när vi kom ut igen var det borta.

När jag flera timmar senare skulle lägga Eddies spår som bla gick ute i hästhagen så är det något på vallen längre bort som fångar mitt intresse mot den vita snön. En mörk klump, jag tänker död hare eller liknande. Jag är så nyfiken att jag pulsar tvärs över för att ta mig en titt. Vad jag hittar är ett älgben, med klöv och allt. Köttet är borta, bara skelett och pälsen ner mot klöven kvar. Vad som är ännu märkligare är att man ser att benet är avsågat, gjort av människa alltså. Mystiskt tycker jag. Kan det vara så att en varg grävt fram benet från en slaktplats från höstens älgjakt? Men varför släpa med det? Jag är väldigt förbryllad men har rapporterat in det hela till Länsstyrelsen. Där finns en väldigt enkel sida att använda vid rovdjursobservationer.

Jag roade mig att kolla igenom om fler observationer rapporterats in i mitt område. Gick tillbaka ända till 2009. Ett lodjur var observerat samt en BJÖRN i som det stod Tillbergaskogen!!! Det är ju 'vår' lilla skog dom menar. Där jag går varje dag! Den är ju så liten skogen att alla rovdjur som hittar hit förmodligen bara passerar men ändå. Jag kommer nog efter detta vara lite mer uppmärksam men framförallt föra mer oväsen....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar