torsdag 18 april 2013

Vad djuren på torpet gör vid dagsregn

Regn regn och mera regn, det enda lite positiva är att vi inte jobbar i sånt här väder. Fördelen med att jobba i sånt litet företag som jag gör att vi bestämmer själva när vi fått nog. Idag fick vi nog redan på morgonen då prognosen visar att det kommer hålla på hela dagen.

Eddie däremot tycker att lite regn inte gör något. Helst skulle han nog vilja bada i dom sjukt översvämmade diken här omkring. Matte är ju lite tråkig och tillåter inte sånt, suck.

Hönorna verkar inte heller ett dugg bekymrade över strilregnet. Dom spatserar omkring och ser ut som dränkta katter där ute i trädgården. Lite då och då hörs ett nöjt kuckeliku från tuppen. jag tror dom är glada över att snön i vår trädgård sakta men säkert försvinner och dom kommer åt gräset igen.

Jag är glad jag satte på gamla ponnytanten halstäcket med lite extra foder. Många hästar klarar sig utmärkt utan täcken men hon är nu 25 år och ingen ungdom längre. Jag har hittat henne mitt i sommaren skakandes i hagen efter dagsregn, ryggmuskler ömma och stela som fiolsträngar. Så hon behöver täcken vid blåst och nederbörd så är det bara.

Katterna däremot kurar ihop sig i sängarna, dom föredrar den hederligt fina aktiviteten: sova, vid sånt här väder.

Jag är nog mest likt en katt jag. Tyvärr har jag en tråkig syssla jag nu måste ut och göra. Dotterns ytterfönster har blåst upp på vid gavel och vi har såna där gamla fönster med innanfönster som jag remsar varje höst. Så för att komma åt ytterfönstret utan att behöva ta bort klisterremsorna innefrån får jag ställa upp en stege och skruva i en skruv från utsidan. Så det är väl bara att bängla upp stegen och klättra upp med skruvdragaren antar jag.

Väldigt blöt tupp


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar