måndag 25 november 2013

Äntligen lite fruset i marken.

Tog en rejäl pälsvårdsdag idag. Tyckte inte det var länge sen jag klippte honom men han var väldigt tovig och trist i pälsen. Skulle helst vilja klippa ner ordentligt men iom kursen så känns det inte snällt så det får vänta. Svårt det där med hur man ska göra. Vi ställer ju ut en del så på sommaren går det inte att klippa ner så hårt som jag annars skulle göra. Och nu på vintern tränar vi så då blir det för kallt utan pälsen hans.

Så det blev tovutredning och sen ett bad. För äntligen så har det frusit på så den värsta geggan är frusen. Eddie var väldigt smutsig att döma av vattnet som rann av honom i badkaret. Nu ligger han och sover och torkar.

Var före detta på en lång promenad plus att vi stannade och tränade lite på planen. Har börjat i vissa moment som han kan bra ge extern belöning istället för att belöna ur handen hela tiden. Vill inte ha honom hand och godisfixerad för det kan ju bli problem vid tävling och godiset inte finns där...Så jag har en godispåse vid sidan av planen, jobbar en stund sen är det varsågod och vi springer dit. Han förstod väldigt snabbt och koncentrerade sig bra. I dag skilde han även på ligg och stå, vilket inte alltid är lätt.

Tränade även stadga, platsade ner honom och bad han stanna. Först stod jag bara en bit bort, det passerade en människa i rullstol bla. Sen gick jag runt honom, gjorde hoppsasteg, bytte riktning, sprang ifrån honom, tvära vändningar och han låg kvar och tittade på mig med en blick som sa allt: Är du helt tossig människa!!!!

Har i helgen även introducerat apportbocken och tja vad ska man säga....Han älskar ju att apportera in saker till mig, lägger saker vid mina fötter, sätter sig i position och väntar på belöning. Nu ska han ju redan sitta i position, ta bocken i munnen några sek och släppa den i min hand....hm...Resultatet hittills är han tar den i munnen i en bråkdels sek släpper den sen blixtsnabbt på mina tår.....Har lite att jobba med här minsann..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar