fredag 8 november 2013

Ledig dag och mycket aktivitet!

Fick en ledig fredag, nice! Började med en lång skogspromenad där en rådjursbock dök upp framför oss men jag hann se den före Eddie och inkallningen satt som en smäck. När jag kopplade upp honom såg han bocken och då tappade han fokus på mig en liten stund men med glada rop, leksak och godis så bröt han stirrandet och återgick till fokus på mig igen. Men det var bra jag hann koppla upp honom för den där minuten som han tappade öronen kan det ju hända mycket om han väljer bocken istället....

När vi kom hem från skogen så lekte vi en stund i trädgården för vi väntade på att göra sällskap med lillhusse när han cyklar till skolan. Det är lätt att glömma bort att leka med sin hund tycker jag. Jag måste verkligen tänka på det då det är så lätt att fokusera träning, motion osv så glömmer man bort leken. Leken är viktig för samarbetet anser jag och man har ju igen det tusen gånger om i tex lydnadsträning om man har en hund som gillar att leka. Eddie älskar att leka, kampar gärna och bjuder in i kampleken väldigt ivrigt. Man får passa sina fingrar då han inte är så försiktig alla gånger....

Så vi lekte ett tag och sen följde vi med på cykel till skolan. På vägen tillbaka stannade vi vid 'vår' fotbollsplan och tränade lite. Platsträning 2 minuter gick ju bra då han nu började bli aningens trött, hehe. Linförigheten är något vi alltid tränar en stund på och han är ofta lite disträ i början. Måste göra ganska mycket vändningar, halter, sidförflyttningar mm för att upprätthålla intresset.Vet inte riktigt hur jag ska träna vidare för att få 100% fokus. Idag kändes det bara 85% och det är inte tillräckligt tycker jag.

Cyklade hem igen och då kom husse hem för att hade glömt något så då blev det mer lek i trädgården.

Efter det var det en väldigt smutsig och trött hund jag tog in i badkaret för att duscha :)

Trevlig helg allihopa!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar