söndag 3 november 2013

Startar igen då ;)

Oj oj så länge sedan det var jag skrev. Så här är det ofta för mig, sommaren är så galen med jobb så jag orkar helt enkelt inte skriva. Jag lägger energin efter jobbet på familjen och djuren helt enkelt.

En kort sammanfattning då....

Sommarens utställningar har gått helt vansinnigt bra. Letade väl egentligen inte en utställningshund när vi köpte Eddie men något som bara skulle vara en rolig miljöträning för valpen har utvecklats till så mycket mer eftersom det går så bra.
Radunon i Köping fick vi ett enkelt excellent och fin kritik. Konkurrensen var ju mördande så vi var nöjda med det.
Sen ställde vi en internationell i Eskilstuna och se då vann vi juniorklassen och fick Ck och sen vidare så fick slutade vi 4:e bästa hanhund med ett reserv Cert!!!! Fatta det ni!!!!

Hade tänkt nöja mig där men förra helgen lockade en inoff i Köping och Eddie blev BIR med HP och Grupp 3:a :) :)

Vi klarade anlagsprovet i viltspår men har inte gått något öppet spår pga av att han kom in i spökåldern och plötsligt var alla ljud superläskiga så jag lugnade mig med skotträning. Ska ta tag i den biten och hoppas kunna träna bort det så vi kan ta championtiteln i viltspår nästa år.

Vi har istället nu fokuserat på lydnad och jag med mina dåliga nerver är nu inställd på start i lydnads 1:an efter nyår. Han är himla kul att jobba med. Jag har börjat träna mer och mer med störning och det fungerar!
I går platsade jag ner honom på en fotbollsplan gick ifrån honom ett par tre meter bara. Hundar passerade, barn på cyklar, bilar, barnvagnar och allt möjligt men han låg kvar. Jag tog upp hans favoritleksak och gick runt honom och kastade med den högt upp i luften, småsprang runt runt men han låg kvar <3.
Har även gjort det i paddocken när dottern rider, han ligger jättestadigt trots att hon travar runt omkring.

Det enda som lite oroar mig är väl tandvisningen....Han blir så himla tramsig när folk närmar sig. Hoppar och far ikring, glad och kärvänling. Likadant på utställningar med tandvisningen, går inte att bara stååååå....

Nästa vecka börjar lydnadsträningen på klubben så jag ska säga till om att detta behöver vi hjälp med. Det löser sig nog dom är duktiga där på klubben :) Det ska bli sjukt roligt att träna med andra. Har gjort det lite grann i stallet med ett par tjejer och deras hundar men vi behöver mer.

Vi har även gjort HD/ED röntgen och gud så nervös jag vara att något inte skulle vara bra. Men jag hade inte behövt oroa mig, HD A och ED 0 :) :) Hos veterinären så var dom imponerade av Eddies sociala egenskaper. Han överföll dom med sina glada hälsningscermonier....Det var den enda lagotto dom haft på kliniken som var så...Lite tråkigt att höra att det är så vanligt med så reserverade lagotton men jag är glad att Eddie är så positiv till allt och alla.

Ja en sak till, vi har lite som hastigast fått pröva på sök. Jösses vad roligt det var tyckte både jag och Eddie. Det är absolut något vi vill pröva mer av i framtiden men 2014 ska jag ägna åt lydnadstävlingar, viltspår samt utställningar (skulle väldigt gärna vilja ha ett cert).
Vi ska också göra både BPH och MH för jag tycker det är väldigt intressant och roligt. Jag hoppas ju Eddie är så trygg och stabil som jag upplever honom på hemmaplan. MH beskrivningen är ju också ett krav om man i framtiden vill tävla bruks och ja kanske det vore kul med tex sök ;) ;)

Det var en väldigt kort sammanfattning av nästan en hel sommar ;)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar