torsdag 14 november 2013

Kursstart äntligen!!!

Äntligen har startskottet gått för kursen i tävlingslydnad 1!!! har verkligen sett fram emot detta och lite nervöst funderat på hur vi står oss gentemot dom andra. Är vi totalkatastrof eller vad? Hur kommer han fungera med andra hundar? Kommer han kunna fokusera överhuvudtaget?

Fick verkligen jobba för uppmärksamhet kan jag säga men emellanåt glänste vi riktigt ordentligt men ibland bara mååååste han lukta läääänge på en fläck på träningsplanen.....Haalllåååååå!!!!!

Nåja vi visade endel fina kontaktmoment men jag har lite att jobba med med mig själv. Bra med tips och råd på saker jag inte reflekterat över att jag gör.

Momentet ligg under gång började vi med ligg. Det har vi lite problem med ibland, han blir lite sävlig ena gången och ibland är det 100% och han fullkomligt kastar sig ner på marken. I går var det sävligt. Så jag fick lite tips hur jag ska få till bättre tempo.

Sist tränade vi hopp. Det är helt nytt för Eddie men nu ett favoritmoment tror jag. Jag lät han hoppa fram och tillbaka med mig vid hindret och bara gav kommandot hopp varje gång, 3-4 gånger kanske vi gjorde så. Sen ställde jag upp honom med hyggligt avstånd från hindret, kopplade loss och gick själv till andra sidan och vände mig mot honom. Jag var mest orolig att när jag kopplade loss honom så skulle alla andra hundar vara roligare än mig. Men han var hoppsugen  Eddie, han kom på mitt kommando HOPP som skjuten ur en kanon!!! Kastade sig in på min vänstra sida och bara var åhhhhhh <3.

Vi provade flera gånger och varje gång var samma sätt. Instruktören var imponerad av hans explosivitet och snabba ingång. Fick höra att gör han precis så på en tävling så är det en 10:a! Finns ingenting att ändra på :).

Sen sista hoppet så flög nog busigheten över. Han fick syn på brädan som låg bredvid hindret den var borttagen för höjdens skull. Han dök på den och försökte apportera den till mig, hahaha. Lite svår att få med sig dock. Ja han gillar att apportera saker han <3

Så nu har vi lite hemläxa till nästa gång och då ska vi bla träna på tandvisning. Det behöver vi verkligen göra då Eddie tror att alla som visar honom minsta lilla intresse måste få känna på hela honom riktigt ordentligt helst med hopp och studs och blöta pussar annars är man oartig i hans värld......




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar