söndag 10 februari 2013

Brutalt väckt alldeles för tidigt

Skulle inte skrytit igår om hur länge jag fick sova....I morse gick maken på toa kl 6, han är sjuk och den onda halsen har gjort att han knappt sovit de senaste nätterna. Har ni inte ätit er frukost än så rekommenderar jag att ni sluta läsa detta inlägg nu.

När han kliver ner för trappan så känner han att han kliver i något. Han tänder lampan och ser till sin förskräckelse att någon kräkts alt haft diareé som nu vackert bildat ett äcklig pöl nedanför trappan. Han väcker givetvis mig för han vet inte om något djur är sjukt eller vad.Så jag kommer ner och konstaterar att jag inte heller får kläm på om det är en kräka eller diareé...Färgen säger diareé men å andra sidan så både hund och kattmat gör den färgen vid en kräka. Lukten var ju inte mumma men skit luktar ju skit och det här...nä lutar åt en kräka ändå. Eddie ligger helt oskyldig under trappan och katterna tycker det är morgon och vill ha mat...Alla verkar må bra så vi torkar upp, sprayar rengörningsspray och går och lägger oss igen. Men doften sitter i näsan och jag tycker det luktar överallt så det tar ett tag för mig att somna om.
Klockan 8 kommer sonen in och och hojtar att tennisträningen hans börjar om en timme. Suck jag som sov så skönt.

Maken känner sig lite piggare så han kör in sonen till stan så nu väntar väl en promenad i snöyran för mig och Eddie. Ska gå till brevlådan och posta årsrapporten som ska till genbanken som våra höns är anslutna till.

Genbanken är en förening som bedriver ett bevarandearbete av lantrasdjur. Finns många raser som funnits i Sverige under gamla bondetiden som idag fått ge vika för mer högproducerande djur. Så genbanken försöker styra upp det hela så dessa fantastiska raser inte försvinner. Vi har ju Hedemorahöns som är genbanksanslutna och varje år måste man skicka in en rapport hur året sett ut. Hur många djur har man, sjukdomar under året, hur många kycklingar har kläckts, hur mycket väger de vuxna djuren och har man köpt in djur under året från annan genbank. När jag säljer djur så måste dom vara minst 8 veckor det är bla för att jag ska kunna se att det är till synes friska djur samt att kycklingarna (som är naturligt framruvade av sin mamma) ska ha lärt sig det sociala reglerna i en hönsflock samt födosök.Vid varje försäljning skriver jag ett intyg så varje flock kan spåras bakåt i tiden vart ursprungsdjuren kommer ifrån. Närmare stamtavla på höns kommer man inte.


Min fina tupp med två av hönorna
Två hönor i somras fick tillsammans 15 kycklingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar