fredag 15 februari 2013

Träning i ny miljö

Tog en morgonpromenad ner till samhället idag. Eddie är inte så van att behöva gå i koppel så långa stunder men även det är bra träning. Vi bor lite avsides utanför ett mindre samhälle så jag måste påminna mig om att han måste träna på saker som att gå på en trottoar där vi möter både hundar, människor, barnvagnar osv. Att gå på trottoaren utmed stora vägen där stadsbussen och andra större fordon kör är också träning. Han skötte sig bra. En hund får absolut reagera när något oväntat sker anser jag, det är normalt. Men efter första reaktionen vill jag att hunden läser av min reaktion för att snabbt ta ställning huruvida situationen är något att bry sig om eller om man kan strunta i det hela. Jag vill gärna att nyfikenheten tar över. Vad jag sänder för signaler ut är alltså jätteviktigt. Eddie läser av mig hela tiden och går snett bakom mig när det blir lite läskigt.

Jag försöker även att han ska våga gå fram själv när det är något han reagerar på. Idag låg en Mc Donaldspåse slängd på vägen. Först var den läskig men sen gick han fram själv, nosade och bar iväg på påsen.
Allt jag gör med Eddie går egentligen ut på att knyta band, få förtroende och ett samspel. Att vara en bra ledare handlar inte om att vara tillräckligt hård, det är en diktator och såna finns nog av i världen och fungerar sällan bra. Att vara en bra ledare handlar i första hand om ett osvikligt förtroende, en tillit. Följ mig och det blir bra för du kan lita på mig.

Nu ligger Eddie på golvet och gnaget hysteriskt på ett märgben trött efter bus i skogen på em. Nu blir det film och popcorn, sköna fredag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar