onsdag 20 februari 2013

Men åh misslyckad spårpremiär

Tänkte att idag ska vi introducera spårsele och lina. La ett rakt ganska kort spontanspår med hjälp av korv och gick in och hämtade Eddie. Satte på spårsele för första gången och kopplade på linan.

Planen var att ta en vanlig promenad och se om han snappade upp det avvikande spåret. Och visst gjorde han det! Vart jätteivrig men helt plötsligt hör jag från skogen någon som ropar på sin hund. Åh typiskt, en tollare råkade passera mitt spår och snappade naturligtvis upp det.....Jag vill inte att Eddie springer fram till okända och när det är fråga om korv så kan det ju uppstå konflikt så jag fick hejda honom. Han som var så ivrig :( Jag ropade till ägaren som var irriterad på hunden som inte kom på inkallning att den snappat upp korvspåret och egentligen är precis rätt på målet. Då förstod han men tyckte det var synd att dom förstört för oss. Inte mycket att göra åt sa jag, får lägga nytt spår.

Han fick till slut in hunden och jag tänkte att det här var ju skit men  Eddie ville fortfarande följa det heta korvspåret så jag lät han göra det. Nu vete tusan om inte tollaren ändå missade korven vid slutet som var inpetad under snön för Eddie väl framme krafsade och hade sig och kanske (förhoppningsvis) hittade han skatten. Jag gav han det vanliga godiset jag hade i fickan, leksaken och berömde massor i varjefall.

Sen hände misslyckande nr två. Han var ju lite mallig på vägen hem, for iväg lite och när jag kallade in han så ger han som vanligt 110%. Det var bara det att linan fastnade på något sätt under en sten så mitt i rörelsen mot mig slog det tvärstopp, brutalt tvärstopp. Eddie verkligen skrek hysteriskt och la sig ner!!

Jag ville ju inte spä på rädslan så jag försökte bara odramatiskt ta av han selet medan jag uppmuntrande pratade med han. Jag fortsatte leka direkt, kallade in han igen, busade osv så jag hoppas hoppas hoppas att det inte blir problem att sätta på selet igen.....

På hemmaplan tog jag fram ny korv och lyckades gömma ett par bitar under snön när han var upptagen med annat. Bad han söka och visst hittade han korven så klart. Snö är kul att gömma saker i, gräva är något lagotton gärna gör och i snö blir dom varken smutsiga eller förstör någon gräsmatta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar