söndag 24 februari 2013

Glöm inte att leka!

Det är lätt när man får hem sin nya hund att man siktar in sig på att lära den en massa saker. Sitta fint, komma när du ropar, gå fint i koppel och andra saker som man tycker den ska kunna.

Vad man inte får glömma bort mitt i all träning är att leka med hunden! Det är faktiskt jätteviktigt och ett suveränt sätt att knyta band mellan er. Jag brukar ha lite dragkamp med ett rep med knutor tex. Jag låter ofta valpen vinna repet i dragkampen. Den springer en runda men kommer sen ofta tillbaka till dig för mer draglek. Skulle jag vinna över valpen flest gånger så är det inte så säkert att valpen vill komma tillbaka nästa gång den vinner och det kan bli ett problem när man sen vill att den ska apportera tex.

Att bara stå och kasta saker tex bollar gör jag inte så speciellt mycket, tycker ofta endel hundar blir lätt stressade över såna lekar. Jag kan göra något enstaka kast men inget vi gör dagligen.

Idag tänkte jag göra en annan slags lek men den kräver lite förberedelser (och att inga andra hundar som får kännedom om leken). Jag går en slinga i skogen och sätter fast lite godsaker i träden, petar in något under snön etc. Små skinkbitar, korv eller vad man nu har. Jag gör Eddie uppmärksam på att jag känner något. Eddie kommer säkerligen också känna doften och genast börja söka var doften kommer ifrån. Ofta kommer jag vara den som 'hittar' maten först. Min tanke är att Eddie kommer tänka wow, matte kan hitta schysst mat i skogen, bäst att hänga med henne så jag inte missar några läckerbitar. Jag vinner poäng i hans ögon och han kommer förhoppningsvis inte vilja springa för långt ifrån mig när han är lös.

Vi får se hur det går!

Eddies favoritleksak hemma, apan Mikael. Han har bitit  av näsan så den ser väldigt märklig ut, ungefär som Michael Jacksons....Här äter han och Mikael tillsammans.  Lite kladdigt kan jag tycka ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar