måndag 18 februari 2013

Olika typer av hundar och dess ägare

Morgonpromenaden med Eddie vart ganska händelsrik. Träffade en 8 månaders Golden som var stor som ett hus. Jag kan egentligen ingenting om Goldens men denna var större än många fullvuxna tikar jag träffat. Han var nog allt lite ouppfostrad men snäll, husse hängde inte riktigt med. Vi stod och pratade ganska länge, Eddie satt bakom mig och avvaktade. Den stora Golden ville fram, ungefär som en ångvält och när Eddie uppfattat att jag var lugn, hunden var inte så farlig och situationen var ganska odramatisk tog han kontakt. Golden'valpen' blev överlycklig och koppeltrassel var ett faktum.

Ser på håll en Schäfer som jag vet är lite vass är på väg åt vårat håll, den ägaren är dock ganska duktig och försöker avleda den på ett bra sätt. Goldenägaren vet också hur denna Schäfer beter sig och ropar om det går bra att vi står där vi står. Ja, det är nyttig träning hojtar hon tillbaka. Så vi står där vi står, hundarna behöver ju inte göra det hela jobbigare än vad det redan är för Schäfern så vi avbryter deras lek och bara står och småpratar lite när hon passerar oss. Gick jättebra för alla, Schäfern fick en lektion i att passera hundar på ett någorlunda balanserat sätt. Belöning efteråt då den var ganska duktig och förhoppningsvis kopplar den ihop andra hundar med att inget farligt händer om jag håller min kontakt med matte och bara går, sen får jag godis och lek :)

Sånt här gillar jag med hundägare. Man kan hjälpas åt när man ser att någon har en sak att öva på, ge det tid. Den här ägaren stressade inte med hunden. Hon stannade upp flera gånger långt innan oss, krävde kontakt och gick åt olika håll när hon märkte att han fixerade på oss istället för henne. Varje gång han tog kontakt med henne fick han godis och beröm. Hon lät han aldrig komma till level 10 så att säga. När en hund hamnar där är det väldigt svårt att komma ner igen. Dom är inte mottagliga helt enkelt.

Eddie fick träna i att sitta avslappnat fast en i hans ögon läskig hund passerade. Golden som fullständigt struntade i Schäfern satt också avslappnat och Eddie satt bredvid honom precis som att 'Jag har en väldigt stor kompis vid min sida om något händer', haha söta djur.

Sen gick vi åt varsitt håll och jag tränade som vanligt små korta stunder under promenadens gång. Lite sök med leksaken blev det också.

Snöbus









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar