torsdag 21 februari 2013

Underbara valp!

Vilken fantastisk duktig valp vi har! I morse la jag ett nytt korvspår och jag var lite nervös över hur han skulle reagera på spårselet från gårdagens olycka men han var helt obrydd. Spårningen gick som en dans och korven låg kvar vid slutet så idag fick han sin belöning :)

Efter att varit ute och gjort allt möjligt så var jag tvungen att åka och jobba. Min säsong har börjat lite på halvfart i varjefall. Tanken är att när det blir heltid så får han följa med antingen mig eller gubben på jobbet. Sonen har ett par tidiga dagar också så det blir lite pusslande.

Ensamträningen har gått löjligt bra. Han verkar bara sova under sin älskade trappa. Vet jag att det blir längre än ett par timmar brukar han få ett nytt märgben. Jag har verkligen tränat detta med att vara ensam från början. Det viktigaste är att han är välmotionerad och nykissad. Han får bara vara i hallen och jag lämnar han inte förrän han kommit till ro. Först gick jag ut och matade hönorna. Gick in och ut genom dörren flera gånger. Att dörren stängs ska vara något som bara sker, inget konstigt. Höll på någon vecka med detta sen utökade jag med att mocka rent åt hönorna, det tar lite extratid. Sen dröjde jag mig kvar lite till och lite till. Åkte och handlade mjölk i närbutiken, hämtade Wilma vid bussen, handlade i affärer längre bort osv osv. Till slut var vi uppe i 2-3 timmar utan problem eller stress.
Som längst har han varit hemma lite över 3 timmar.

Idag planerade jag jobb i fyra timmar. Så jag förberedda honom väl i morse, spårning och en tur i skogen. Han var trött och gnagde på sitt nya märgben när jag lämnade honom.
När jag kom till jobbet började det genast strula, bilen strejkade bla. Så min dag blev 5 timmar istället för 4. Med ångest i magen åkte jag raka vägen hem. Smög lite för att lyssna efter gnäll osv. Öppnade snabbt dörren och där låg han bästa valpen och sov. Lyfte huvudet när jag kom in och såg ut att tänka, jaha kommer du nu.....
Han är helt annat mot boxrarna som vart alldeles överlyckliga, pussades, studsade och svängde med hela rumpan av lycka och då hade man bara hämtat posten.....

Eddie är så sansad. Hela hallen är full av skor, i jackorna som hänger lågt finns det hundgodis men han bara sover. En helt fantastisk valp har vi som på måndag fyller 6 månader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar