torsdag 14 februari 2013

Inkallning och kvarsittning med beröm godkänt :)

Lite förvånad blev jag idag under morgonpromenaden med Eddie. Telefonen ringde och jag hade han lös där det väldigt sällan går andra människor. Han märkte direkt att jag tappade fokus så han svävade iväg lite för långt ifrån mig, säker 100 meter bort. När jag har en hund lös får dom gärna busa omkring lite fram och tillbaka men vi har hela tiden kontakt och dom ska alltid komma på inkallning. Hunden ska dessutom hålla rätt på MIG och inte tvärtom.
En valp är ofta väldigt lätt att ha lös då dom ofta är lite ängsliga och förhoppningsvis finner trygghet med sin ägare. Den tiden ska man utnyttja med att då träna inkallning.

Eddie är väldigt uppmärksam när jag ger honom uppmärksamheten tillbaka. Idag under telefonsamtalet blev det inte så.
Jag var mitt inne i samtalet när jag ser att han långt där borta åtminstone lyfter huvudet och tittar på mig. Det var ett sånt samtal man inte ber den man har i luren att vänta medans man ropar HIIIT. Så jag testar en annan metod, handtecken endast.

Jag brukar kombinera röst och handtecken för att när jag kallar in han vill jag inte bara att han ska komma, han ska in vid min vänstra sida och sätta sig rakt och hålla kontakten. Handtecknet jag ger han hjälper honom att komma in rätt. Jag liksom visar med min vänstra hand vart han ska när han kommer springades, en svepande rörelse mot mitt ben.

När han tittade på mig långt där borta idag gjorde jag denna handrörelse endast. Och han uppfattade direkt vad jag ville! Jag kom av mig i samtalet och fiskade upp godis i fickan som han fick :)

Efter samtalet var jag ju tvungen att testa igen och ja han gjorde om det flera gånger, älskade lilla valp!

Sen brukar vi träna på andra saker under promenaden, korta träningsstunder men ofta. Lite varje promenad blir det. Har hållt mig på hemmaplan där han koncentrerar sig bäst då det inte är något som stör. Nu har jag börjat träna på ställen där det ibland kan förekomma störningar och det är svårare.
Idag tränade vi stanna. Jag ska kunna lämna honom sittandes eller liggades, säga stanna och gå en liten bit, stå där en stund sen gå tillbaka till han. I början har jag koppel och backar bara så långt kopplet räcker samtidigt som jag upprepar stanna samt med vänster han ger stopptecknet. Så småningom låter jag kopplet vara kvar så jag kan backa lite längre, drar ut lite på tiden mer och mer innan jag går tillbaka.

Idag lämnade jag honom kanske 10-15 meter bort, jag ser hur han spetsade öronen lite, tappade kontakten någon sekund men sitter kvar. Jag låter han sitta kanske 15 sekunder (låter inte länge men för en valp att koncentrera sig kostar det på)och går sedan tillbaka. När jag vänder upp mig åt andra håller ser jag vad det var han såg. Ett par människor promenerade bakom min rygg utan att jag hörde dom på den tysta snötäckta vägen....Gissa om Eddie fick beröm :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar