måndag 11 februari 2013

Hökattack med dödlig utgång.

Sorg i torpet idag efter att ungtuppen som jag behöll från sommarens kycklingkullar blev dödad av en duvhök. Sån usel timing den höken beslöt sig för att döda just den tuppen...Den tuppen skulle bara några timmar senare fått flytta till ett nytt hem där den skulle fått en egen flock hönor att rå om. Han var nämligen mobbad här av gammeltuppen så när en kvinna vars tupp just dött frågade om hon fick köpa en av mig så jag ja. Egentligen gillade jag den lilla tuppen som var väldigt social och tam. Men för hans skull tänkte jag att han skulle få ett toppenhem hos den kvinnan istället. Hon skulle komma ikväll och hämta honom...:(

Det var dottern när hon kom hem från skolan som hittade honom. En stor fågel lyfte från hans kropp och flög bort över skogen. Jag var hemma och när en flock blir attackerad brukar det utbryta ett ohyggligt skrikande, brukar höras in. Skrikandet övergår sen i total tystnad då djuren gömmer sig, blickstilla ibland hela dagen. Men övriga flocken betedde sig som vanligt, gick och pickade vid hönshuset som bara är 20 meter från attackstället. Väldigt konstigt tycker jag....
Kvinnan ringde strax efter och undrade när hon kunde komma och hämta lilla tuppen....vilket jäkla skit. Visste inte vad jag skulle säga. Usch vad tragiskt för lilla tuppenuppen :(

Senare på kvällen åkte jag till stallet, mår alltid bra när jag kommer dit. Jag och stallkompisen packade in hästarna våra i transporten och åkte till ridhuset. Har inte varit i ett ridhus på flera månader. Pållan skadade sig i oktober och har sen bara ridits på raka spår, ut i naturen med andra ord. Men idag fick hon jobba och oj vad kul hon tyckte det var! Skönt att ha bra grepp också. Även med broddar och snösulor så blir det inte alltid100% utomhus vilket gör att hon spänner sig och man får ta det lite lugnt. Så jag hoppas på fler turer dit :)

Eddie har träffat en Lagottokille idag, 8 år var han. Han var nog lite för ivrig för Eddies smak. Skällde och hade sig. Eddie gömmer sig bakom mig när hundar skäller på honom han är lite försiktig och blyg plutten. Var ute i skogen i en timme sen fick han duscha. Var på tiden han luktade inte så gott, nu luktar han melon, mmmmm :)

R.I.P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar